Accomplishments

Grâce à la Fondation Mélio, l'acquisition de l'orthèse dynamique SAEBO au coût de 10 400 $ a pu être possible pour aider les thérapeutes du CRME.

L’utilisation de cette orthèse lors des thérapies en ergothérapie permet aux enfants/adolescents avec une atteinte neurologique acquise (AVC, TCC…) et présentant une hémiparésie au membre supérieur d’optimiser le plus rapidement possible la récupération motrice. L’objectif visé est d’augmenter la participation fonctionnelle de la main dans la réalisation des habitudes de vie du jeune au quotidien.

Sur la photo: Le jeune Alexis suivi au programme de neurotraumatologie du Centre de réadaptation Marie Enfant

Conteuse d'histoire, en milieu hospitalier...

Depuis plusieurs années, parents et enfants sont invités à se rendre dans les bibliothèques municipales pour assister à « L’heure du conte », activité littéraire ayant pour but d’amener les enfants à découvrir le plaisir de se faire raconter des histoires.

À l’été 2013, Élyse Désilets, comédienne et artiste thérapeutique se questionne: est-ce possible d’offrir « un rendez-vous du conte » dans les

établissements de santé pour enfants? Deux contraintes majeures sont alors à considérer : le public fatigable et souffrant, et la difficulté de mobilisation du public vers le lieu de représentation.

Quelques mois plus tard, un premier programme de conte voit le jour à l’hôpital Ste-Justine. Une fois par mois, les patients des départements

d’oncologie-hématologie et celui de chirurgie trauma reçoivent la visite de la conteuse. Elle leur présente des histoires de courte durée, afin d’offrir une activité pouvant s’inscrire de façon réaliste dans l’horaire chargé et variable de leur plan de soins.

Et maintenant, grâce à la collaboration de la fondation Mélio, le Centre de réadaptation Marie-Enfant aura lui aussi, son programme de conte, adapté à la réalité et aux besoins de sa clientèle. Quelques lectures animées ont d’ailleurs déjà été présentées aux enfants de l’hébergement-répit et à l’URFI durant l’année 2014, et au dire de tous, ce fut un très grand succès!

Nous vous invitons à visionner le bulletin d'Élyse

ACTIVITY REPORT 2013-2014

The Fonds Mélio de la Fondation CHU Sainte-Justine

The Fondation Mélio’s mission is to allow children with locomotor and speech impairments to improve their autonomy, while supporting rehabilitation research and financing the planning and the development of the specialized services at the Centre de réadaptation Marie Enfant.

In 2013-2014, more than $500,000 was given to the Centre de réadaptation Marie Enfant (CRME). The Centre de réadaptation Marie Enfant (CRME) at the CHU Sainte-Justine provides newborns, children and teenagers who have motor or speech disabilities with highly specialized services in the areas of rehabilitation-accommodation, integration and social participation. Each year it welcomes more than 5,000 children between the ages of 0 and 18 from across Quebec. Today, the CRME is recognized as the only centre exclusively dedicated to pediatric rehabilitation in Quebec.

Below are a few of our accomplishments that have made a difference in the lives of the 5,000 children with locomotor speech impairments cared for at the CRME.

A FIRST IN QUÉBEC!

MARIE ENFANT REHABILITATION CENTRE ACQUIRES A ROBOT‐ASSISTED WALKING THERAPY DEVICE INTENDED FOR CHILDREN WITH MOTOR DISORDERS

Montreal, Tuesday, June 29, 2014 – CHU Sainte‐Justine’s Marie Enfant Rehabilitation Centre (CRME) is proud to announce the purchase of a LOKOMAT, the very first robot‐assisted walking therapy device in Québec. This state‐of‐the‐art equipment will also help us gain invaluable knowledge.

“At CHU Sainte‐Justine we have developed expertise that has helped us become a centre of excellence in musculoskeletal disorders and in rehabilitation medicine thereby benefiting Marie Enfant Rehabilitation Centre. The integration of health care, education and research is at the core of CHU Sainte‐Justine’s innovations and thus allows us, through the implementation of specific projects, to measure and assess those undertakings for the greater benefit of our clients,” stated Dr. Fabrice Brunet, Chief Executive Office at CHU Sainte‐Justine.

This equipment will be used for patients with different pathological conditions affecting coordination, balance and movement. These pathologies are the result of spinal cord injuries, lesions of the central nervous system (cerebral palsy), or patients suffering from acquired central nervous system pathologies (strokes, traumatic brain injuries, meningitis, etc.). More than 500 children between 4 and 18 years of age will benefit from this high performance equipment. Mr. François Hudon, President of the Board of Directors at Fondation Mélio, is “delighted by this uniting and mobilizing project, carried out in partnership with therapists, families of children who will be using this equipment and Fondation CHU Sainte‐Justine, brought together in an effort to speed up the purchase of this pioneering equipment. “This was the most important fundraising event ever undertaken by Fondation Mélio, achieved through, among other things, the support of the Mavridakis family, and I am extremely proud of it”, he noted.

The cost and installation of this equipment amounts to $650,000 and financing was made possible by the joint contribution of Fondation Mélio and Fondation CHU Sainte‐Justine. In fact, this is the first time on record that both foundations have pooled their strengths together in such a large‐scale project. “Fondation CHU Sainte‐Justine is proud to be part of this partnership which falls within the framework of our Healing More Better campaign. We committed to support the implementation of innovative clinical and research rehabilitation projects,” added Ms. Anièle Lecoq, President and Chief Executive Officer for Fondation CHU Sainte‐Justine.

WHAT IS THE TOY LIBRARY?

THE TOY LIBRARY GIVES NEW MEANING TO OUR SLOGAN: AUTONOMY IS MORE THAN JUST A PROMISE

The Toy Library is a toy lending service for children undergoing various therapies. The service aims to make available to these children and their families various toys and games that will help facilitate the learning of new skills. By varying the toys and games, the library allows the children to practice and integrate new skills, all the while fostering fun!

The toy library is therefore an important tool that facilitates the implementation, among the child’s family, of stimulation programs and of guidelines suggested by the various medical responders, all the while allowing the discovery of new toys and games.

With the support of the Fondation Mélio, the Toy Library is able to renew its toy selection throughout the year and as per the specific needs of children and of the Centre’s responders.

Luce Lefebvre , Occupational Therapist
Motor & Cerebral Impairments Program
Centre de réadaptation Marie Enfant

"SNOEZELEN APPROACH" SENSORY ROOM INAUGURATION

BENEFICIAL TO CHILDREN LIVING WITH MULTIPLE DISABILITIES AND CHRONIC PAIN

Montreal , Wednesday August 28th, 2013 - With the financial support of the Fondation J.A DeSève and the Fondation Mélio, representing an investment of more than $ 55,000, the Accommodation / Respite Unit at the Centre de réhabilitation Marie Enfant of the CHU Sainte -Justine Hospital will receive a major upgrade of its “Snoezelen” approach sensory room.

Multisensory environments, such as the "Snoezelen" approach, are very beneficial to children living with multiple disabilities and chronic pain. Developed by two Dutch psychologists, the “Snoezelen” concept offers opportunities for relaxation as well as pleasant stimuli adapted to the needs of young patients suffering from severe cognitive and physical disabilities.

These children will greatly benefit from the “Snoezelen” environment, which eases disturbances, reduces their stress levels and promotes the alleviation of pain with muscle relaxation and physical exercises. Moreover, the environment helps foster the important bond that develops in rehabilitation programs between the patient and the therapist. The goal is therefore to stimulate children suffering from multiple disabilities with the needed sensory stimuli rather than with those offered as basic care.

The Fondation Mélio aims to improve the autonomy and the quality of life of the 5,000 children with locomotor and speech impairments cared for annually at the Centre de rehabilitation Marie Enfant by supporting rehabilitation research and by financing the planning and the development of specialized services at the CRME.

A leader in pediatric rehabilitation, the CRME counts on a qualified team of professionals dedicated to the wellbeing of patients. The CRME offers specialized care that positively impacts the lives of these children who are in need of a better quality of life.

"After all, allowing children to grow up healthy also promotes their autonomy." We therefore rely on the support of all to help us provide the needed medical and therapeutic resources as well as the cutting edge technologies for our children so that they may enjoy life fully.

La salle Snoezelen est une salle de stimulation sensorielles qui favorise la relaxation et l'éveil chez l'enfant. Le jeune est placé dans un environnement accueillant et stimulant où tous ses sens sont mis à contribution lors d'activités personnalisés à ses besoins.

Comme enseignante au Centre de réadaptation Marie Enfant, j'utilise des activités sous forme visuelle (tubes lumineux, jeux de lumière, miroirs, écran lumineux) tactile (jouets vibrants, ballons sensoriels, tissus texturés) sonore (musique, instruments, ballons sonores) et olfactive (odeurs, brumisateur d'odeurs). Les tapis au sol sont également utilisé pour mobiliser les jeunes et faire des exercices adaptés selon leurs besoins respectifs.

Maryse Tremblay